П`ятниця, 26.04.2024, 03:53
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої файли [109]
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Худяківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Головна » Файли » Мої файли

Урок біології у 8 класі
[ Викачати з сервера (173.0 Kb) ] 12.12.2014, 16:21

Тема: Різноманітність плазунів, їх значення у природі та житті людини.    

           Охорона плазунів.

Мета уроку: познайомити учнів з різноманітністю плазунів, їхніми

біологічними особливостями; висвітлити їхню роль у житті людини: розвивати вміння учнів працювати з додатковою науково-популярною літературою та готувати повідомлення й презентації з певної теми;

продовжувати формування вміння складати опорні схеми, таблиці та порівнювати представників рядів, аналізувати одержану інформацію; розвивати навички самостійної дослідницької роботи; виховувати бережне ставлення до живої природи; продовжувати екологічне виховання під час висвітлення питань пристосованості плазунів до середовища існування та розкриття їхньої ролі в природі; стимулювати пізнавальну активність учнів.

Обладнання: навчальні таблиці «Охорона плазунів», «Різноманітність плазунів», карта села Худяки із малюнками плазунів, що мешкають у селі, стенд «Порівняння рядів плазунів», «Перша допомога в разі укусу отруйної змії», Презентації «Різнобарвні стрічки», «Бігучі плазуни», «Ходячі будинки», «Кровожадні плазуни», міні – підручники «Червона книга. Плазуни», «Отруйні плазуни», картинки із зображенням змій і ящірок, занесених до Червоної книги, чайнворд «Плазуни». Кросворд «Плазуни», картки для систематики плазунів, емблеми та бейджі з назвами видів плазунів, вологі препарати.

Основні поняття н терміни: біологічні особливості представників рядів лускаті, крокодили та черепахи, їхнє значення, серпентарій, отруйний зуб, панцир, губчаста структура легень, заходи першої допомоги в разі укусу отруйних змій; види плазунів, що охороняються.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Міжпредметні зв'язки: географія, рідний край, основи здоров’я, література

Форми організації навчальної діяльності: індивідуальна, фронтальна, диференційовано-групова.

Методи навчання: рецептивно-репродуктивний, евристичний, частково-пошуковий, елементи проблемного викладу.

Девіз уроку

Від того, що ми знаємо, залежить ким ми станемо.

Ж. Ростан

Зміст уроку

І. Організація класу

   Проведення вправ для активізації навчальної діяльності

   Масажуючи подушечки великих пальців, ми зможемо активізувати роботу головного мозку; масаж подушечок всіх інших пальців допомагає зосередити увагу на вивченні матеріалу; масаж зони між великим та вказівним пальцями  пробуджує нашу пам'ять.

   Звертаю вашу увагу на жетони, за кольором яких ви будете виставляти собі бали за відповіді чи розповіді: червоний жетон – 1 бал, а зелений – 0,5 бала.

Експерти груп – коригують ваші бали, та наприкінці уроку виставлять їх до зведеної таблиці.           

 ІІ. Актуалізація опорних знань

І етап

Проведемо вправу для розминки

1) Закінчити речення

Тіло плазунів розділяється на...   голову, шию, тулуб і хвіст.

Відновлення втраченої частини тіла, захисна рефлекторна реакція... регенерація

Шкіра плазунів звичайно вкрита... роговими лусками

У черепах розвивається зовнішній скелет... кістковий панцир

Протоки статевої системи плазунів відкриваються в... клоаку

Півкулі переднього мозку плазунів вкриті... сірою речовиною

Серце плазунів... трикамерне

Органом дотику плазунів слугує... роздвоєний на кінці… язик

Органи дихання плазунів... легені

ІІ етап

2) Розпізнати тварину за її анкетою (завдання для учнів середніх розумових здібностей) 1,5 б

Анкета № 1

1.  Покриви тіла: У нас шкіра гола, багата на слизові залози.

2.  Чим дихаєте: Ми дихаємо за допомогою легень та через шкіру.

3.  Орган зору: Очі захищені трьома повіками, але бачимо лише рухомі предмети.

4.  Температура тіла: Ми холоднокровні тварини.

5.  Грудна клітка: Грудна клітка у нас відсутня.

6.   Відомості про розмноження: Ми роздільностатеві тварини, у нас зовнішнє запліднення, відкладаємо у воді ікринки, захищені слизовими оболонками.

7.  Тип розвитку: Прямий. Пуголовок розвивається у воді.

Анкета № 2

1. Покриви тіла: Шкіра суха, практично немає залоз, вкрита роговими лусками, щитками.

2.  Чим дихаєте: Дихаємо за допомогою легень.

3.  Орган зору: Наші очі захищені трьома повіками і ми добре бачимо предмети на різній відстані.

4.  Температура тіла: Ми — холоднокровні тварини.

5.  Грудна клітка: З'являється грудна клітка, яка утво­рюється грудними хребцями, ребрами та грудною кліткою.

6.  Відомості про розмноження: Ми — роздільноста­теві тварини, маємо внутрішнє запліднення і відкладаємо яйця, вкриті шкірястою оболонкою.

7.  Тип розвитку: Прямий розвиток на суходолі.

   Прошу, напишіть на листочках клас, до якого ви віднесли першого представника. Чому ви прописали першого представника до класу Земноводні? За якими ознака­ми? Отже, другий представник відноситься до класу Плазуни.

3) Робота над творчими завданнями, що в кінці параграфа 40 (завдання для творчо  обдарованих учнів) 2,5 б

4) Біологічний диктант із взаємоперевіркою ( для решти учнів класу з достатнім рівнем знань) 0,5 б кожна правильна відповідь

Вибрати ознаки, властиві:

1  варіант - класу Земноводні ( 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 14)

2 варіант - класу Плазуни ( 1, 4, 6, 10, 12, 13)

1. Розмноження відбувається на суходолі.

2. Шкіра має залози.

3. Дихання відбувається через шкіру і легені.

4. Слинні залози містять ферменти.

5. Зуби не диференційовані.

6. Мають здатність до регенерації.

7. Розвиток відбувається з перетворенням.

8. Очі беруть участь у ковтанні їжі.

9. Серце двокамерне, два кола кровообігу.

10. Серце трикамерне, два кола кровообігу.

11. Запліднення зовнішнє.

12. Тіло має чотири відділи: голову, шию, тулуб, хвіст.

13. Є грудна клітка.

14. Повітря надходить до легень, завдяки рухам дна ротоглоткової            порожнини.

ІІІ етап

Перевірка результатів роботи і виставлення балів

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Вступне слово на фоні звучання мелодії із пізнавальної передачі «У світі тварин»

Учениця 1. Рептилії, плазуни — гади... гадюки... Мабуть, жод­на тварина не викликає у людини такої огиди й стра­ху, як вони. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими, лю­тими зміями та драконами люди населили свої казки, легенди та повір'я. В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? А секрет тут, безперечно, у загадкових особливостях плазунів. Хіба не дивно, що багато з них можуть голодувати місяцями, змінювати забарвлення, скидати шкіру, нарешті, вбивати отрутою жертву, навіть на віддалі? 0,5 б

Учениця 2. Плазунів боялися і багато народів їм поклонялися. Деякі змії оголошувалися священними, на їхню честь споруджували храми, вони бували символами величі, мудрості і могутності.

   Клас Плазуни — це хребетні тварини, які перей­шли до наземного способу життя і розмножуються на суходолі. Відомо близько 8000 видів сучасних пла­зунів, які поширені на всіх континентах, окрім Ан­тарктиди.

До класу входять три ряди:

Р. Лускаті          Р. Черепахи       Р. Крокодили

(4 тис. видів)        (250 видів)         (20 видів)       0,5 б

Учитель. Чимало видів плазунів. Але їх було б ще більше, якби не людська діяльність, яка спрямована на знищення безвинних тварин. Вони ховаються, тікають, врешті, рятуються, як можуть, від людського невігластва. А потім … волають про допомогу. Учні 8 класу почули сигнал тривоги і хочуть допомогти бідним тваринам.

   Зрозуміти ближнього можна, поставивши себе самого на його місце. Як говорять в народі, «влізти в чужу шкіру». Ми спробували це зробити. І на нашому уроці будуть працювати учні – плазуни, які самі нам розкажуть про  особливості своєї життєдіяльності і своїх  зарубіжних родичів. Вони спробують переконати людство у необхідності охорони живого світу.

   А щоб охороняти, необхідно все про них знати. Тому сьогодні ми вивчаємо різноманітність плазунів, їх значення у природі та житті людини, а також – охорону плазунів. Ми повинні ознайомитися з різноманітністю плазунів, їхніми біологічними особливостями та їх роллю у житті людини; розвивати вміння аналізувати та порівнювати; визначити особисту причетність до збереження природи

   Користуючись розповідями плазунів, ми повинні заповнити таблицю (на протязі уроку створюється таблиця в зошитах)

Ознаки

Лускаті

Крокодили

Черепахи

Середовище існування

 

 

 

Кількість видів

 

 

 

Особливості зовнішньої будови

 

 

 

Особливості внутрішньої будови

 

 

 

Особливості розмноження

 

 

 

Значення в природі і житті людини

 

 

 

Види, які охороняються

 

 

 

А тепер надамо слово мешканцям села Худяки  - місцевим плазунам.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1) Різноманітність плазунів

   Учениця 3. До ряду Лускаті відносять ящірок, які мають доб­ре розвинуті кінцівки, але є види, в яких ніг зовсім не­має. Це веретільниця і жовтопуз — від змій вони відрізняються наявністю середнього вуха та рухливи­ми повіками. Сюди ж відносять геконів, які мають ве­ликі очі, бо активні вночі: велетенських варанів, які поширені у тропіках та пустелях; хамелеонів, які при­стосувалися до життя на деревах і можуть змінювати своє забарвлення тіла залежно під змін навколишньо­го середовища. А також безногих лускатих — змій. У них, на відміну від усіх інших рептилій, ква­дратна кістка рухомо з'єднана з черепом. У них немає барабанної перетинки, а прозорі та нерухомі повіки приросли до поверхні ока. Тільки у них дифе­ренційовані зуби, приро­щені до щелепних кісток.  На верхній щелепі є отруйний зуб, у якому є канал, по якому тече отрута. Цю отруту ви­робляють видозмінені залози. За стану спокою отруй­ний зуб пригинається до піднебіння, а під час укусу вигинається вперед. Серед отруйних змій найбільша королівська кобра (до 5 метрів). Всіх цих тварин об'єднують в один ряд за наявністю рогових лусок і щитків на поверхні тіла. Клоака у вигляді попе­речної щілини. 1,5 б

Змії

   Ми – представники роду змій. Ось ми і наші портрети, які ми створили власноруч. Знайомтеся. (Учні називають свої імена)

Учень 1. 0,5 б

Хто повзе серед трави?

Чи лякатися, чи ні?

То нас вуж злякав — хитрун:

Неотруйний він плазун.

Презентація «Різнобарвні стрічки»

Вуж (Учень 2) Бідний, бідний я вужик! Безневинний великомученик і страждалець, я уже тисячі років віддуваюся за чужі гріхи. Ось – ось у мене виростуть крила, і я живим вознесуся на небеса в сяючій колісниці, гордо потоптавши знаменитий вислів: «Народжений повзати літати не може!»

   Чомусь нікому не спадає на думку, керуючись гаслом: «Мессаліна теж була бабою!», винищи­ти всіх жінок. Або зібрати всіх чоловіків на острові й кинути туди важку бомбу, мотивуючи це тим, що Синя Борода належав до сильної половини Людства. Дурість, правда? А мене, нещасного ву­жика, знищують, причому дарем­но, лише через те, що в мене є родичі, які відзначаються дещо отруйним характером. А я — милий, ніжний і дивний, зовсім не отруйний і стано­влю небезпеку хіба що для жаб, до яких відчуваю гарячу гастроно­мічну прихильність. Мабуть ми, вужі, маємо дуже своєрідні уявлення про жалість, а тому жабу, якій довелося послужити їжею, ми не кусаємо і не мучимо, а акуратно з'їдаємо... живцем. Наскільки дієвою є така жалість — про це краще судити жабам. 1,5 б

Мідянка (Учениця 4) Важко зрозуміти, чому ці надзвичайно красиві і по – своєму досконалі істоти вселяють у людину такий страх і відразу. Більшість людей, побачивши змію, реагують однаково – або намагаються убити, або тікають. І даремно. По – перше, тому що, як правило, змії на людину першими ніколи не нападають, а по – друге – тільки одна шоста частина цих рептилій має отруйний укус. А спостерігати за зміями – рідкісне задоволення, тим паче, що вони надзвичайно різноманітні: від десятиметрових і тонких, як струна, до десятиметрових велетнів, що не поступаються товщиною угодованій людині. 1 б

Мідянка (Учениця 5)

Розповідь про мамбу до презентації «Різнобарвні стрічки» 1 б

   Не жартуйте зі зміями. Ця легенда стверджує, що змії можуть помститися за загиблих родичів. Ось яку історію розповів Дж. Фітцсимлюкс.

Один фермер убив мамбу і вирішив пожартувати з дружиною: приніс мертву змію додому і поклав на ліжко. Фермер не знав, що змія, яку він тягнув по землі, була самкою і, до того ж, у неї настав період парування. Самці знаходять партнерку саме за запа­хом речовин, що виділяються анальними залозами. На запах самки приповз самець.

Жартівник відправив дружину до кімнати і став чекати, коли вона закричить з переляку. Крику не було... Кричав уже він, коли знайшов у кімнаті 3-ме-трову змію, мертву дружину і ще одного учасника трагедії — самця чорної мамби.

Вуж (Учень 2 ) 0,5 б

Розповідь про кобру

Я вас завжди попереджаю,

Що жартів я не забуваю.

Вас капюшоном налякаю.

Ще й окуляри поковтаю.

Учениця 6

Розповідь про полоза жовточеревого або ескулапову змію   1,5 б

   Наш сучасник, потрапивши до римсь­ких лазень, був би, безперечно, наляканий, побачив­ши там силу-силенну змій. Елегантні, завдяки гла­денькому витонченому тілу, вони плавали в басейнах разом з людьми, повзали в залах. Плазунів не прога­няли. Навпаки їх обережно брали до рук, бавилися ними, годували спеціально принесеними ссавцями або пташками. Вони так міцно увійшли в побут рим­лян, що ті не могли обійтися без них навіть у військових походах.

Як називаються ці плазуни?

   Це лісовий полоз або ескулапова змія. Його довжина 1,7 м. Активний вдень, добре лазить по деревах і кущах, легко долає вертикалі. Мода на них триває і досі, їх розводять в зміїних парках Австралії, Німеччини. Це символ медицини, бо Ескулап — ан­тичний бог лікування.

Учениця 5.

До змій відносять також …

Перегляд ілюстрацій презентації з короткими коментарями

Ящірки

Учениця 6

Ми – представники роду ящірок. Знайомтеся з нами  і нашими портретами. (Учні називають свої імена)

Презентація «Бігучі плазуни»

Ящірка прудка розповідає про агаму( Учениця 7) 0,5 б

Народжений повзати літати не може!

Чи завжди справедливий цей вислів?

Ні, є літаючі ящірки з родини агама. Во­ни мають складку між передніми і задніми кінцівка­ми, їх крила нагадують крила метелика. Живуть на деревах

Ящірка зелена розповідає про варана (Учениця 6) 0,5 б

На малайських островах

Ящірка живе — варан.

Між братів своїх найбільша,

Але все ж прудка та спритна.

Ящірка живородна розповідає про хамелеона (Учень 3) 0,5 б

Дивіться — очі в різні боки.

Ще й  різнокольорові боки.

Він колір завжди змінить свій.

Хамелеон  - ось він який.

Ящірка прудка розповідає про хамелеона (Учениця 6) 1,5 б

   Хамелеони являють собою високоспеціалізовану гілку ящірок, пристосованих голо­вним чином до деревного способу життя. Більшу частину часу проводять на деревах. Сидять цілком нерухомо протягом багатьох годин, нагля­даючи пролітних комах. Очі переміщуються так, що ліве і праве око можуть дивитись у різні сторони. Якщо комаха пролітає повз них, то з блискавичною швидкістю викидають свій язик у напрямі комахи. Язик має довжину іноді до поло­вини довжини тіла. На кінці язик розширений і має залози, що виділяють клейкий секрет, який і приклеює комаху.

   Цікаві хамелеони ще й тим, що можуть змінювати забарвлення залежно від фону навколишнього середовища, а також від подразнення

   Відчувши небезпеку, набирають загрозливої пози: із сильним шипінням роздимають легені і враз збільшуються в об’ємі, змінюючи весь свій зовнішній вигляд

(Учениця 4) 0,5 б

До ящірок відносять також …

Перегляд ілюстрацій презентації з короткими коментарями  

 

Крокодили

Учениця 1. А ми завітали із далекого зарубіжжя. Знайомтеся.

(Учні називають свої імена) 0,5 б

Алігатор міссісіпський (Учень 4) 1 б

   Серед сучасних плазунів крокодили — найбільш високоорганізована група, яка пристосована до напівводяного способу життя. Спосіб життя позначився на їх будові. Так, тіло у них витягнуте, сплюснуте зверху вниз, вкрите роговими лусочками та щитками. Шкіра суха, не має залоз. Покриви захищають тварину від втрати вологи, від механічних ушкоджень. Плазуни часто линяють, бо роговий покрив заважає росту, і зроговіла шкіра скидається пластинками або цілком, і тварина росте, поки новий покрив не зроговів.

Крокодил осборна (Учень 5) 1 б

   Хвіст стиснутий з боків і служить основним знаряддям для плавання. Передні лапи — з п'ятьма вільними пальцями, задні лапи мають по чотири пальці, які з'єднані перетинкою. Очі і ніздрі розміщені на верхній частині голови, трохи вище від звичайно­го рівня їх поверхні. Ледве висунувши голову з води, крокодил може дихати й бачити. Легені ве­ликі і мають складнокомірчасту будову, що зв'язано з перебуванням крокодилів під водою іноді протягом тривалого часу.

   Налічується близько 20 видів.

 

Презентація «Кровожадні плазуни»

Гребенястий крокодил розповідає про алігатора (Учень 6) 1 б

   Чому міссісіпський алігатор, з'ївши здобич, обливається гіркими сльозами?

Крокодили і справді проливають чима­ло сліз, але не від жалю, а від надмірної кількості со­лей, їх нирки — недосконалий орган, тому для виве­дення з організму зайвих речовин у рептилії розви­нулись особливі залози, що містяться біля самого ока. Тому, коли вони працюють, здається, що жор­стокий хижак плаче. «Крокодилові сльози» - відомий вислів

Нільський крокодил (Учениця 1) 0,5 б

До крокодилів відносять також …

Перегляд ілюстрацій презентації з короткими коментарями  

Черепахи

Болотяна черепаха 1 (Учениця 7) 0,5 б

А ми – місцеві жителі - болотяні черепахи. Знайомтеся.

Болотяна черепаха 2 (Учениця 8) 1 б

Серед усіх сучасних плазунів черепахи явля­ють собою найбільш спеціалізовану групу. До ряду Черепахи відносять близько 250 видів, які живуть на суходолі або у водоймах.  Ос­новною особливістю є наявність кісткового пан­цира, в який вміщено тулуб і в який тією або іншою мірою можуть втягуватись шия, голова, кінцівки і хвіст. Панцир являє собою дуже ефек­тивне пристосування для пасивного захисту від ворогів.

Презентація «Ходячі будинки»

Болотяна черепаха 3 (Учень 7) розповідає про зелену або супову черепаху 1 б

   Австралійські аборигени готують суп з черепахи на свято «кумаори». Голову, шию і передні кінцівки відсікають. Все, що залишилося, чистять і заправля­ють у панцир. Засипають піском, готують на розжа­реному камінні під шаром бананового і пальмового листя і піску. На ранок у широкій панцирній чаші ут­ворюється густий, ароматний суп. Смакують його ложками, виготовленими з міцної трави.

Болотяна черепаха 4 (Учень 8) розповідає про болотяну черепаху 0, 5 б

Яка тварина загине від голоду, якщо їжу не занурить в воду?

Та це ж болотяна черепаха. У неї відсутні слинні залози, тому може перетравлювати тільки зволожену їжу.

Болотяна черепаха 1 (Учениця 9) 0,5 б

До черепах відносять також …

Перегляд ілюстрацій презентації з короткими коментарями  

Учитель. Ми прослухали дуже багато цікавих фактів з життя плазунів. Здавалося, що й без рептилій життя тривало б. Але це так здається на перший погляд. Насправді, це не так. Яке ж значення цих тварин у природі та житті людини.

2) Значення плазунів

Негативне:

1.    Водяні вужі винищують велику кількість мальків промислових риб. (Учениця 10) 0, 5 б

2.  Деякі ящірки і змії сприяють розповсюдженню ряду захворювань людини і свійських тварин, бо на них живуть німфи і дорослі іксодові кліщі. (Учениця 1) 0,5 б

3.  Отруйні змії в жарких країнах є причиною ги­белі людей. (Учень 6) 0,5 б

(Учениця 3) 1 б

   За абсолютною кількістю зміїних укусів лідирує Індія. Безліч отруйних змій водяться в Бразилії. Проте в ній країні навчилися боротися із цими небезпечними тваринами за їхньою ж допомогою. У будинках і котеджах живуть «ручні» королівські удави, від яких більшість отруйних представників плазунів намагаються триматися подалі. Удави дуже прив'язуються до дітей І супроводжують їх під час прогулянок. Жителі Південно - Східної Азії теж тримають пітонів як домашніх тварин — вони очищують будинки від мишей та щурів.

(Починається створення ланцюга живлення двома ученицями)

( Учениця 4) 1 б

«Перша допомога в разі укусу змії»

  1. Знерухомити вражену частину тіла
  2. Надати потерпілому лежачого положення
  3. Дати потерпілому якнайбільше теплого питва
  4. Ввести протизміїну сироватку

(Учень 5) 1 б

«Не можна»

  1. Надрізати рани
  2. Перетягувати джгутом кінцівки
  3. Припалювати місце укусу

 

Демонстрування пам’яток «Отруйні плазуни» (Учениці 2 і 5)) 1 б

Позитивне:

1.  Відіграють значну роль в біоценозах пустель і степів, де їх чисельність велика. (Учень 6) 0,5 б

2. Беруть участь у створенні ланцюгів живлення в природі, поїдають велику кількість гризунів та шкідників с/г культур (Учень 7) 0,5 б

Демонстрування ланцюгів живлення на магнітній дошці (Учениці 3 і 5) 2, 5 б

3.  Приносять користь сільському господарству, винищуючи значну кількість шкідливих комах, мо­люсків і гризунів (більшість ящірок і змій). (Учень 10)0,5б

4.  Багато ящірок є кормом ряду важливих промис­лових звірів (лисиця, тхір).(Учень 2) 0,5 б

5.  Зміїна отрута використовується в медицині.(Учень 7) 0,5 б

6. Змії здатні за 1,5 місяця передбачувати земле­трус, виверження вулканів і своєю поведінкою сиг­налізувати про це. Кожен японець знає, що коли змії залишають свої нори, то наближається сейсмічна ка­тастрофа.

Змії — чудові синоптики. Споконвіку за їх по­ведінкою передбачали погоду. Пригадайте, як?

«Вуж гріється на дорозі — дощ буде» (Учениця 4) 1 б

7. В країнах Південно-Східної Азії страви із змій є делікатесом (нагадує за смаком рибу або пташине м'ясо). А у Худяках готують салати «Черепаха» і «Змія» (Учень 8) 0,5 б

8. Є предметом міжнародної торгівлі. (Учень 7) 0,5 б

9. Шкіра великих змій і ящірок іде на виготовлен­ня взуття, валіз, портфелів (полози, варани). (Учениця 10) 0,5 б

Учитель. А тепер погляньте на дошку. Позитивне переважає негативне. То чи не є це доказом того, що плазуни приносять більше користі, ніж шкоди. Отже їх потрібно охороняти, хоча б тому, що вони – живі істоти, які хочуть жити. Тому третє питання уроку – охорона плазунів.

3) Охорона плазунів

Мідянка (Учениця 2) 1 б

Ми всі дуже різні, тому й відносимося до різних рядів. Проте ми входимо до одного класу, тому є однокласниками. А однокласники все роблять разом. От і ми об’єднали всі свої зусилля для власного ж збереження. Поміркували і прийшли до висновку, що необхідно заносити себе до категорії рідкісних та зникаючих тварин на планеті. І створили свою Червону Книгу. Погортаймо її сторінки.

Черепахи

Болотяна черепаха 1 (Учениця 4) 1 б

   За останні 200 років черепахи були винищені командами суден, які заходили на острови і робили з них заготовку як дуже зручних «живих консервів». У наш час небезпека загрожує невеликим видам черепах. їх тисячами виловлюють, щоб тримати дома. Більшість від невмілого догляду незабаром гине… Черепахи потребують охорони.

Робота з виготовленою «Червоною Книгою» ( про черепах) 1 б

Крокодили

Крокодил осборна (Учень 9) 1 б

   У наш час мандрівник навряд чи зможе побачити в Африці великих крокодилів. З крокодилячої шкіри виготовляють сумки, взуття, гаманці. Крокодили майже повністю знищені навіть у віддалених озерах і річках.

   Крокодили, мабуть, найменш привабливі з усіх тварин, але і вони мають право на існування.

Робота з виготовленою «Червоною Книгою» (про крокодилів) 1 б

Алігатор міссісіпський (Учень 8) 1 б

Заповідники, в яких охороняються плазуни

(Карпатський – лісовий полоз; Ялтинський – полоз леопардовий; Карагандинський заповідник у Киргизстані – гекони; Гуатанамо на Кубі – вирощують крокодилів та ін.)

Звучить мелодія із пісні «Біловезька пуща»

(Учениця 3) 2 б

Не убий комашки на стежині,

Рід цей комашиний пощади,

Не убий джмеля на конюшині,

Жабки біля тихої води.

Не убий бездомної зозулі,

Не стопчи барвінку на межі,

Оленятко вбережи від кулі,

Річечку від смерті вбережи!

V. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Заповнення таблиці 0,5 б
  2. Часто можна почути слова «змії та вужі». Яку зоологічну помилку допущено у вислові?
  3. «Хто зайвий» 0,5 б

- вуж, варан (ящірка), кобра, удав

- хамелеон, крокодил, тритон(земноводне), черепаха;

- варан, гекон, хамелеон, черепаха.

- гадюка (змія), жовтопузик, агама, веретільниця.

4. «Ланцюжок» 0,5 б

Знайдіть місцезнаходження в органічному світі. Складіть ланцюжок із карток.

- Тип Хордові, підтип Черепні, клас Рептилії, ряд Черепахи, Рід Черепахи, вид Черепаха болотяна

- Тип Хордові, підтип Черепні, клас Плазуни, ряд Лускаті, Рід Гадюки, вид Гадюка степова

5. Чайнворд «Різноманітність плазунів» 0,5 б

1.  Велика неотруйна змія. Свою жертву душить. (Удав)

2.  Поширена неотруйна змія з жовтими плямами па голові. (Вуж)

3.   Інша назва полоза жовточеревого. (Жовто­брюх)

4.     Плазун, який змінює своє забарвлення відповідно до навколишнього середовища. (Ха­мелеон)

5.  Сукупність волокон, які передають збудження в організмі. (Нерв)

6.  Поширена на Поліссі, в Карпатах, лісостеповій зоні і в правобережних степах безнога ящірка із змієподібним тілом. (Веретільниця)

7.   Невеликий плазун валькуватої форми, який має кінцівки. Хвіст ламкий. (Ящірка)

8.  Степова ящірка. Хвіст довгий неламкий. Живе на Кавказі і в Середній Азії. (Агама)

6. Відгадай 0, 5 б

а)    Маленька,   легенька   за   хвіст   не   піднімеш. (Ящірка)

б)  По землі повзе, до себе не підпускає. (Змія)

в)  Ні втягти, ні взяти, ні на віз покласти. (Гадюка)

г)  В кого кам'яна сорочка? (Черепаха)

д)   За лісом, за пралісом золота паличка лежить.

      Хто йде — минає, в руки не бере. (Гадюка)

7. Кросворд «Плазуни» у № 8 (кожна група собі на місцях – хто перший)

VІ. Рефлексія

•   Чи сподобався урок?

•   Що найбільше запам'яталося, здивувало?

•   Чи хотіли б ви більше знати це питання?

■ Оцініть роботу своїх товаришів, класу на уроці.

VІІ. Домашнє завдання

1) §41, уміти порівнювати, знати представників рядів.

2) Підготуватися до тематичного оцінювання, для цього повторити  параграфи 37- 40

Додаткові завдання ( діти записують у післяурочний час) за це отримати можна додатковий бал

3)Завдання пошукового характеру для допитливих

   Що вам відомо про тингаса?

(Тингас – невеликий кайман (крокодил), який живе в дельті Амазонки, може проживати без їжі і води близько трьох місяців. Його м'ясо їстівне. Жителі прибережних районів ловлять тингасів і тримають  у неволі як живі консерви)

4) Завдання для мислителів

   Американський зоолог Аргі Карра говорив: «У першому яйці плазуна містилося дуже багато: і спів птахів, і людська думка». Який секрет таїло це яйце?

Відповідь. Плазуни дали початок і птахам, і ссав­цям.

4) Завдання для любителів художньої літератури

   А. П. Чехов дав одному з своїх оповідань назву «Хамелеон». В якому значенні застосовується ця назва?

5) Лист від барона Мюнхгаузена

   Добрий день, вельмишановне панство! Нещодавно   я   повернувся   з   подорожі   навколо світу, де бачив багато плазунів. Серед них мені особ­ливо запам'яталися слідуючі:

1.  Найдрібніша ящірка з Африки — комодський варан, що полює на крокодилів. (3)

2.   Морська змія — королівська кобра, яка жи­виться виключно яйцями птахів, а свої гнізда будує на деревах. (3)

3.  Вогнена саламандра з підземних печер Півночі, що зовсім сліпа і дихає завдяки зовнішнім зябрам. (5)

4.     Цінна промислова тварина під назвою Латімерія, що зграями блукає по пустелях України. (5)

5.  І останній плазун мене дуже вразив своєю ве­личезною довжиною і незграбністю рухів, і сліпа змійка із страхітливими окулярами на капюшоні. При тому вона трохи не влучила мені в око своєю отруйною слиною. Добре, що своєчасно накивав п'ятами! (4)

Зараз відпочиваю і пишу найправдивіші історії. Може бути, що щось я трішки і переплутав, але ви, сподіваюсь, виправите мої незначні помилки. Бажаю успіхів.

До зустрічі на наступних уроках.

Ваш барон Мюнхгаузен.

   Висновок: От і закінчується наше знайомство з цими чудовими тваринами, яких, на жаль, багато людей бояться і намагаються поголовно знищити. Чи заслуговують змії на смертний вирок? Звичайно ж, ні. Людське невігластво, безпідставний страх і забобони завдають природі непоправної шкоди і позбавляють медицину дуже потрібної сировини, а сільське господарство – природного регулятора чисельності шкідливих гризунів – потенційних носіїв та переносників небезпечних інфекцій.

   Завершити урок хотілося б словами російського письменника

О. С. Пушкіна: «О, сколько нам открытий чудных готовит просвещенья дух...»

Категорія: Мої файли | Додав: Serdytyj
Переглядів: 1481 | Завантажень: 132 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Конструктор сайтів - uCozCopyright MyCorp © 2024