Неділя, 05.05.2024, 15:31
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої файли [109]
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Худяківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Головна » Файли » Мої файли

10 КЛАС СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА
[ Викачати з сервера (50.5 Kb) ] 12.12.2014, 16:42

10 КЛАС                                СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА                  20.11.2014

 

ТЕМА. Еволюція образу Раскольнікова і розвінчення теорії сильної особистості, «надлюдини».

 МЕТА: навчати учнів  усвідомити ідейно-художні особ­ливості твору, майстерність автора у показі складності духов­ного світу людини; розвивати навички аналізу художнього тексту, розкриття психології героїв, вміння порівнювати літературні явища з життєвими, висловлювати свої міркуван­ня та обґрунтовувати їх; виховувати повагу до загальнолюд­ських життєвих цінностей, прагнення їх дотримуватися.

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, повний текст чи уривки з роману, ілюстрації до нього.

ТИП УРОКУ: формування вмінь і навичок (урок-дослідження).

 

ХІД УРОКУ

 І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Епіграф

 «Достоєвський довіряв уважному і вдумливому читачеві і тому багато не договорював, розраховуючи на духовне прилучення читача до свого світу»,— писав академік Д. Лихачов.

1. Обговорення прочитаного.

- Згадаймо портрет Раскольнікова. («...Він був напрочуд гарний з себе, з прекрасними темними очима, темнорусявий, стрункий, на зріст вище серед­нього». Був дуже погано вдягнений.)

- Доведіть, що спочатку Раскольніков був скромною, інтелігентною люди­ною, гарним студентом, здатним співчувати чужому горю.

- 3 якою метою герой задумав учинити злочин, вбити стару лихварку(кожну відповідь — правильну і неправильну — обґрунтувати):

а)       щоб розбагатіти, допомогти сестрі й матері;

б)      щоб помститися багатіям за скривджених ними;

в)      щоб перевірити свою теорію «надлюдини»;

г)       щоб очистити місто від «скверни».

- Що принесла Раскольнікову його «спроба» ?

- Чи міг би злочин не відбутися?

- Чи були люди, які думали так само, як Раскольніков? Наведіть цитати з тек­сту.

- Що не врахував Раскольніков у своїй теорії « надлюдини » ? (Насильство над власною душею, муки совісті. Бажаючи привести людство й окрему люди­ну до щастя, Раскольніков запропонував шлях до «світлого майбутнього» через нещастя, через насильство.)

- Яким може бути символічне значення прізвища головного героя роману? (Раскольніков — від «раскол», роздвоєння в душі: «раскольнічество, рас-кольнік» — відступник від віри.)

- Кому першому Раскольніков зізнається у злочині й чому?

- Чи одразу Раскольніков прийшов до каяття?

ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НАВИЧОК Й УМІНЬ

1. Мотивація навчальної діяльності

2. Оголошення теми та мети уроку

Читацька думка, читацька оцінка стають необхідною умовою розуміння теорії Раскольнікова та його самого, інших героїв, душі яких сповнені проти­річ, страшних, нелюдських, але досить переконливих аргументів. Сьогодні на уроці ми й спробуємо дістатися до глибинної суті протиріч, які роз'ятрюють душі героїв, змушують їх до тих чи інших дій і вчинків.

3. Розподілення героїв роману за теорією Раскольнікова на людей «звичайних» і «незвичайних»

 

«ЗВИЧАЙНІ» ЛЮДИ

«НЕЗВИЧАЙНІ» ЛЮДИ

Розуміхін — знайшов своє місце в те­перішньому житті, не порушує закон, живе за законами здорового глузду, розуму, звідси і його прізвище.

Пульхерія Олександрівна, Дуня, Соня, Лизавета, Катерина Іванівна — жи­вуть реальним життям, часто жертву­ють собою заради інших.

Мармеладов — втрачає людську подо­бу, деградує, ламається від труднощів життя.

Порфирій Петрович — стоїть на сто­рожі законів, намагається розібратися в людській душі й допомогти

Лужин — хижак «нового часу», капіталіс­тичного. Не зупиняється ні перед чим заради багатства і влади. Гроші — його бог і совість. Перспективний підприємець, з провінції переносить своє «діло» до столиці.

Альона Іванівна — хижачка «дня минуло­го», все життя збагачувалася за рахунок інших, користуючись їхньою скрутою.

 Свидригайлов — аморальний і злочинний, не знає докорів сумління, граючи життям та людьми для свого задоволення.

 Сам Раскольніков визначає себе як «незви­чайну» людину, але сумнівається, перевіряє себе, здійснивши злочин — подвійне вбив­ство

 

 4. Робота в парах.

 Охарактеризувати героїв за цитатами з твору.

1 пара-Мармеладов. «Треба, щоб у кожної людини було місце, де її пожаліли»; «Бідність не порок. Убозтво є пороком»; «Ятварюка»; «Для того й п'ю, що в пи­яцтві сьому співчуття й почуття шукаю».

2 пара- Разуміхін. «Це був надзвичайно веселий і компанійський хлопець, добрий до простоти. Проте за цією простотою ховались і глибина, і гідність... Був він розум­ний, хоч і справді часом дуже простуватий. ...Іноді він буянив і мав славу силача. ...Ніякі невдачі його ніколи не бентежили, і ніякі погані обставини, здавалось, не могли пригнітити його. Він був дуже бідний і самотужки утримував себе, добува­ючи гроші різною роботою. Він знав безліч джерел, де міг почерпнути хоч ся кий-такий заробіток»; «Водночас він ясно усвідомлював, що мрія, яка загорілася в його думках зовсім нездійсненна,— така нездійснення, що йому навіть соромно стало її, і він якнайшвидше перейшов до інших, більш насущних турбот і сумнівів...»

3 пара - Лужин. «Возлюби, перше за все, одного себе, бо все на світі на особистому ін­тересі основане» (згадайте Гобсека!); «...Вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею володарювати»; «Якщо мені, приміром, до цього часу говорили: "Возлюби", і я возлюбляв, то що з цього виходило?., виходило те, що я розривав жупан навпіл, ділився з ближнім, і обидва ми залишалися наполовину голими за російським прислів'ям: "Поженешся за двома зайцями, жодного не спіймаєш"».

4 пара - Свидригайлов. «У розпусті є щось постійне, основане на природі...»; «...Я нічи­єю думкою особливо не цікавлюсь...»; «— Хто я такий? Ви знаєте: дворянин, слу­жив два роки в кавалерії, потім так тут у Петербурзі ошивався, потім одружився з Марфою Петрівною та жив у селі. Ось моя біографія!» «Ми одного поля ягоди!»

5 пара - Порфирій Петрович. «Вийшло-таки підло, але ви все ж таки не безнадійний негідник»; «Але от що скажіть: як же відрізнити отих незвичайних від звичай­них? ...Бо, погодьтесь, коли виникне плутанина і хтось з одного розряду почне думати, що він належить до другого розряду, і почне "усувати всі перешкоди"... то тут уже...»; «Страждання... велика річ... У стражданні є ідея?»

5. Проблемне питання

• Хто з героїв роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара», крім головного героя, здався вам неоднозначним, складним за характером? Чому?

 

 
 


6. Порівняльна характеристика Раскольнікова і Соні Мармеладової

 

7. Закріплення знань.

Міні-диспут «Чи має рацію Достоєвський, стверджуючи: "Світ необхідно змінити, почнемо з себе... Я вважаю, що світ потрібно змінити, але... перший крок у тому, щоб почати саме з себе"?»

ІV. Домашнє завдання:

Підготуватися до конкурсу «Захисти або поясни позицію обраного героя» (продовження роботи в парах).

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: Serdytyj
Переглядів: 2337 | Завантажень: 13 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Конструктор сайтів - uCozCopyright MyCorp © 2024