10 КЛАС СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 20.11.2014
ТЕМА. Еволюція образу Раскольнікова і розвінчення теорії сильної особистості, «надлюдини».
МЕТА: навчати учнів усвідомити ідейно-художні особливості твору, майстерність автора у показі складності духовного світу людини; розвивати навички аналізу художнього тексту, розкриття психології героїв, вміння порівнювати літературні явища з життєвими, висловлювати свої міркування та обґрунтовувати їх; виховувати повагу до загальнолюдських життєвих цінностей, прагнення їх дотримуватися.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, повний текст чи уривки з роману, ілюстрації до нього.
ТИП УРОКУ: формування вмінь і навичок (урок-дослідження).
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Епіграф
«Достоєвський довіряв уважному і вдумливому читачеві і тому багато не договорював, розраховуючи на духовне прилучення читача до свого світу»,— писав академік Д. Лихачов.
1. Обговорення прочитаного.
- Згадаймо портрет Раскольнікова. («...Він був напрочуд гарний з себе, з прекрасними темними очима, темнорусявий, стрункий, на зріст вище середнього». Був дуже погано вдягнений.)
- Доведіть, що спочатку Раскольніков був скромною, інтелігентною людиною, гарним студентом, здатним співчувати чужому горю.
- 3 якою метою герой задумав учинити злочин, вбити стару лихварку(кожну відповідь — правильну і неправильну — обґрунтувати):
а) щоб розбагатіти, допомогти сестрі й матері;
б) щоб помститися багатіям за скривджених ними;
в) щоб перевірити свою теорію «надлюдини»;
г) щоб очистити місто від «скверни».
- Що принесла Раскольнікову його «спроба» ?
- Чи міг би злочин не відбутися?
- Чи були люди, які думали так само, як Раскольніков? Наведіть цитати з тексту.
- Що не врахував Раскольніков у своїй теорії « надлюдини » ? (Насильство над власною душею, муки совісті. Бажаючи привести людство й окрему людину до щастя, Раскольніков запропонував шлях до «світлого майбутнього» через нещастя, через насильство.)
- Яким може бути символічне значення прізвища головного героя роману? (Раскольніков — від «раскол», роздвоєння в душі: «раскольнічество, рас-кольнік» — відступник від віри.)
- Кому першому Раскольніков зізнається у злочині й чому?
- Чи одразу Раскольніков прийшов до каяття?
ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НАВИЧОК Й УМІНЬ
1. Мотивація навчальної діяльності
2. Оголошення теми та мети уроку
Читацька думка, читацька оцінка стають необхідною умовою розуміння теорії Раскольнікова та його самого, інших героїв, душі яких сповнені протиріч, страшних, нелюдських, але досить переконливих аргументів. Сьогодні на уроці ми й спробуємо дістатися до глибинної суті протиріч, які роз'ятрюють душі героїв, змушують їх до тих чи інших дій і вчинків.
3. Розподілення героїв роману за теорією Раскольнікова на людей «звичайних» і «незвичайних»
«ЗВИЧАЙНІ» ЛЮДИ
|
«НЕЗВИЧАЙНІ» ЛЮДИ
|
Розуміхін — знайшов своє місце в теперішньому житті, не порушує закон, живе за законами здорового глузду, розуму, звідси і його прізвище.
Пульхерія Олександрівна, Дуня, Соня, Лизавета, Катерина Іванівна — живуть реальним життям, часто жертвують собою заради інших.
Мармеладов — втрачає людську подобу, деградує, ламається від труднощів життя.
Порфирій Петрович — стоїть на сторожі законів, намагається розібратися в людській душі й допомогти
|
Лужин — хижак «нового часу», капіталістичного. Не зупиняється ні перед чим заради багатства і влади. Гроші — його бог і совість. Перспективний підприємець, з провінції переносить своє «діло» до столиці.
Альона Іванівна — хижачка «дня минулого», все життя збагачувалася за рахунок інших, користуючись їхньою скрутою.
Свидригайлов — аморальний і злочинний, не знає докорів сумління, граючи життям та людьми для свого задоволення.
Сам Раскольніков визначає себе як «незвичайну» людину, але сумнівається, перевіряє себе, здійснивши злочин — подвійне вбивство
|
4. Робота в парах.
Охарактеризувати героїв за цитатами з твору.
1 пара-Мармеладов. «Треба, щоб у кожної людини було місце, де її пожаліли»; «Бідність не порок. Убозтво є пороком»; «Ятварюка»; «Для того й п'ю, що в пияцтві сьому співчуття й почуття шукаю».
2 пара- Разуміхін. «Це був надзвичайно веселий і компанійський хлопець, добрий до простоти. Проте за цією простотою ховались і глибина, і гідність... Був він розумний, хоч і справді часом дуже простуватий. ...Іноді він буянив і мав славу силача. ...Ніякі невдачі його ніколи не бентежили, і ніякі погані обставини, здавалось, не могли пригнітити його. Він був дуже бідний і самотужки утримував себе, добуваючи гроші різною роботою. Він знав безліч джерел, де міг почерпнути хоч ся кий-такий заробіток»; «Водночас він ясно усвідомлював, що мрія, яка загорілася в його думках зовсім нездійсненна,— така нездійснення, що йому навіть соромно стало її, і він якнайшвидше перейшов до інших, більш насущних турбот і сумнівів...»
3 пара - Лужин. «Возлюби, перше за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі основане» (згадайте Гобсека!); «...Вигідніше брати дружину з убогості, щоб потім над нею володарювати»; «Якщо мені, приміром, до цього часу говорили: "Возлюби", і я возлюбляв, то що з цього виходило?., виходило те, що я розривав жупан навпіл, ділився з ближнім, і обидва ми залишалися наполовину голими за російським прислів'ям: "Поженешся за двома зайцями, жодного не спіймаєш"».
4 пара - Свидригайлов. «У розпусті є щось постійне, основане на природі...»; «...Я нічиєю думкою особливо не цікавлюсь...»; «— Хто я такий? Ви знаєте: дворянин, служив два роки в кавалерії, потім так тут у Петербурзі ошивався, потім одружився з Марфою Петрівною та жив у селі. Ось моя біографія!» «Ми одного поля ягоди!»
5 пара - Порфирій Петрович. «Вийшло-таки підло, але ви все ж таки не безнадійний негідник»; «Але от що скажіть: як же відрізнити отих незвичайних від звичайних? ...Бо, погодьтесь, коли виникне плутанина і хтось з одного розряду почне думати, що він належить до другого розряду, і почне "усувати всі перешкоди"... то тут уже...»; «Страждання... велика річ... У стражданні є ідея?»
5. Проблемне питання
• Хто з героїв роману Ф. Достоєвського «Злочин і кара», крім головного героя, здався вам неоднозначним, складним за характером? Чому?
6. Порівняльна характеристика Раскольнікова і Соні Мармеладової
7. Закріплення знань.
Міні-диспут «Чи має рацію Достоєвський, стверджуючи: "Світ необхідно змінити, почнемо з себе... Я вважаю, що світ потрібно змінити, але... перший крок у тому, щоб почати саме з себе"?»
ІV. Домашнє завдання:
Підготуватися до конкурсу «Захисти або поясни позицію обраного героя» (продовження роботи в парах).
|